Napadlo mě to, když jsme si prohlíželi knížku. Byl v ní parník, taky plachetnice, veslice, motorový člun a džunka a spousta dalších typů lodí. Existuje nějaký zábavný působ, jak dítěti něco z toho ukázat v praxi (aniž bychom museli kupovat model lodi, nebo dokonce loď opravdickou)? Jak ho přimět přemýšlet o tom, jak které plavidlo funguje?

A ono jo!

Do tajů motoru a elektroniky ho zasvěcovat nebudu. To nechám na tátovi, zlato 😉 Loď z PET lahve, plastelíny, papíru a špejlí už jsme vyráběli a máčet ve vodě se mi zrovna moc nechce. Co ale taková jachta? To by přece šlo.

Stačí nám k tomu:

  • pár (barevných) papírů
  • nůžky
  • brčka
  • (nepovinně) elektrikářská páska (pro označení startu a konce závodu)

Návod:

Z papíru vystříhneme čtverec, ted přeložíme příčně na polovinu, přehneme, rozložíme a opětovně složíme, viz obrázky níže. A potom už jen Připravit, pozor, start!

Co se děti naučí?

  • Když se změní směr a síla dechu, mění se také směr, kterým loďka pluje, a rychlost, jakou pluje.
  • Že když budou foukat do středu plachty, bude plachetnice stabilnější.
  • Že někdy se vyplatí trpělivost, nespěchat, foukat pomalu a jemně, potom se loď tolik nepřevrací.